Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

PODSUMOWANIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH

PODSUMOWANIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH

Konsultacje społeczne aktualizacji listy obszarów objętych wyłączeniami oraz ograniczeniami w pozyskaniu drewna na terenie nadleśnictw RDLP w Krośnie.
(pismo Minister Klimatu i Środowiska z dnia 26.04.2024 r. znak: DLŁ-WGL.0335.22.2024 oraz z dnia 13.06.2024 r., znak: DLŁ-WGL.0335.22.2024)
- omówienie wstępne.

    1. Tryb i przebieg konsultacji.

RDLP w Krośnie prowadziła konsultacje społeczne aktualizacji obszarów objętych ograniczeniami w pozyskiwaniu drewna, wprowadzonych na mocy polecenia Ministra Klimatu i Środowiska z dn. 8 stycznia br. Konsultacje odbywały się w dwóch turach:

I tura odbyła się w dniach od 5 do 12 czerwca 2024 roku.

Termin konsultacji został ustalony przez DGLP i wynikał z dyspozycji MKiŚ z 26 kwietnia br. by do 15 czerwca br. przedstawić nie tylko propozycję aktualizacji, ale także przeprowadzić i przedstawić raport z konsultacji społecznych. Szczegółowy opis procesu konsultacji prowadzonych w czerwcu 2024 r. oraz omówienie wyników zawarto w publicznie dostępnym Protokole z dnia 14 czerwca 2024 r. pod adresem: 

https://www.krosno.lasy.gov.pl/de/aktualnosci/-/asset_publisher/1M8a/content/wyniki-konsultacji-spolecznych-aktualizacja-

II tura odbyła się w dniach od 15 lipca do 5 sierpnia 2024 roku.

Przedłużenie terminu konsultacji wynikało z polecenia MKiŚ wystosowanego
13 czerwca. RDLP w Krośnie ponownie prowadziła konsultacje aktualizacji moratorium według propozycji przedstawionej w I turze. Odpowiednie dokumenty zamieszczono na stronie BIP RDLP w Krośnie.

Uwagi skierowane do RDLP zarówno w I jak i II turze pozostają w mocy.

    2. Podsumowanie.

W okresie wyznaczonego terminu konsultacji (I i II tura) wpłynęło łącznie 53 968 uwag i wniosków. Uwzględniając wnioski grupowe należy stwierdzić, że w konsultacjach (I i II tura)  wzięło udział łącznie 59 851 podmiotów (osoby fizyczne, stowarzyszenia, JST, przedsiębiorcy). Konsultacje wzbudziły zainteresowanie przede wszystkim mieszkańców Podkarpacia, których uwagi i wnioski stanowią zdecydowaną większość. Należy zaznaczyć, że nastąpił bardzo duży wzrost liczby podmiotów biorących udział w II turze konsultacji (z 1 966 w I turze do 57 885 w II turze).

    3. Charakter wniosków.

RDLP w Krośnie, podobnie jak w I turze konsultacji, przyjęła podział otrzymanych uwag i wniosków ze względu na ich źródło. Zgodnie z przyjętymi kryteriami liczba zakwalifikowanych wniosków (I i II tura) do poszczególnych grup przedstawia się następująco:

  • osoby fizyczne – 53 755 wniosków (59 469 osób),
  • jednostki samorządu terytorialnego (JST) – 21 wniosków (56 podpisów),
  • parlamentarzyści – 8 wniosków (8 podpisów),
  • przedsiębiorcy (m.in: zakłady usług leśnych, odbiorcy i zakłady przetwórstwa drzewnego) – 119 wniosków (246 podpisów),
  • organizacje i stowarzyszenia – 65 wniosków (72 podpisy).

Należy stwierdzić, że w II turze wpływały wnioski dwoma podstawowymi kanałami. Pierwszym była korespondencja mailowa, wnioski wpływały na dedykowany do tego celu adres: konsultacje@krosno.lasy.gov.pl. Niewielka część wniosków została również przesłana na adres elektroniczny sekretariatu RDLP w Krośnie. Drugim, kanałem był wpływ wniosków w formie tradycyjnej do sekretariatu RDLP w Krośnie.

Po zapoznaniu się z wnioskami należy podkreślić, że większość z nich jest podobna w swej treści; zarówno wnioski popierające moratorium, jak i głosy przeciw. To sugeruje, że wnioskodawcy korzystali z gotowych treści, które były dostępne w Internecie, podpisując je i przesyłając. Część wniosków stanowiła opracowania własne.

    4. Treść wniosków.

Z uwagi na znaczną liczbę osób, które wzięły udział w konsultacjach, RDLP
w Krośnie przyjęła, że we wstępnym podsumowaniu dokona omówienia wniosków
(I i II tura), grupując je na:
a) wnioski negujące ideę wprowadzenia moratorium wpłynęły w liczbie: 51 533 wniosków (57 416 podpisów).

Wnioski najczęściej motywowano następującymi okolicznościami:

  • wprowadzenie ograniczeń bez uprzednich konsultacji społecznych,
  • wprowadzenie ograniczeń na wątpliwych przesłankach merytorycznych, jak również bardzo często wnioskodawcy podkreślali ich zdaniem bezprawność takiego działania ze strony Ministerstwa Klimatu i Środowiska,
  • negatywny wpływ na sytuację gospodarczą i rynek pracy na Podkarpaciu,
  • wielopokoleniową tradycję pracy i zarobkowania w lesie. Wnioskodawcy bardzo często podkreślali fakt, że gospodarka leśna od dziesięcioleci prowadzona jest na podstawie planów urządzenia lasów, co ich zdaniem zapewnia ciągłość trwania lasu i gospodarki leśnej;

b) wnioski wyrażające aprobatę dla moratorium, a jednocześnie całościowo negujące propozycję aktualizacji przedstawioną przez RDLP w Krośnie wpłynęły w liczbie: 2 252 wnioski (2 252 podpisy).

Wnioski w tej grupie zwykle motywowano względami konieczności ochrony lasów, co ma zapewnić, zdaniem wnioskodawców obecne moratorium. W dużej części wniosków podkreślano, że propozycja RDLP w Krośnie nie spełnia wymagań jakie Ministerstwo nakreśliło poleceniem obligującym Lasy Państwowe do przeprowadzenia aktualizacji.

c) wnioski akceptujące propozycję RDLP w całości bądź zawierające uwagi wobec konkretnych propozycji (lokalizacji) wpłynęły w liczbie: 88 wniosków (88 podpisy).
Wnioskodawcy wskazywali, że zmniejszenie powierzchni wyłączeń jest akceptowalne, niemniej podnosili jednocześnie, że prowadzona gospodarka leśna na obecnych zasadach nie powoduje zubożenia zasobów przyrodniczych.

Dodatkowo, niewielką część wniosków nie można było zakwalifikować do ww.   głównych grup, ponieważ:

  • nie zawierały rozstrzygnięć w temacie moratorium – 73 wnioski (73 podpisy),
  • wnioski pozytywnie oceniające cały proces funkcjonowania moratorium (propozycje zarówno MKiŚ jak i RDLP w Krośnie) – 2 wnioski (2 podpisy),
  • wnioski negatywnie oceniające propozycje MKiŚ jak i RDLP w Krośnie, w których wnioskodawcy domagają się zwiększenia powierzchni wyłączeń – 20 wniosków (20 podpisów).

     5. Podsumowanie.

RDLP w Krośnie przygotowuje szczegółowy raport z konsultacji. Częścią raportu będzie zestawienie uwag wraz z odniesieniem się do nich. Należy zaznaczyć, że jakkolwiek to RDLP prowadziła konsultacje aktualizacji obszarów objętych ograniczeniami, to jednak dalsze decyzje dotyczące funkcjonowania moratorium będzie podejmowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Z tego względu rzeczowe odniesienie się do uwag skierowanych w konsultacjach RDLP w Krośnie będzie mogła przedstawić wyłącznie w zakresie propozycji obszarów, które zostały zaprezentowane w aktualizacji. Pozostałe uwagi zostaną przekazane do Ministra Klimatu i Środowiska.

Odwołując się do reguł prowadzenia konsultacji społecznych, należy zwrócić uwagę, że tego procesu nie można traktować jako plebiscytu, w którym rozstrzygnięcia zapadają na podstawie liczby oddanych głosów. Liczba wniosków skierowanych w ramach konsultacji może być ewentualnie miarą zainteresowania społecznego. Rola konsultacji społecznych to gromadzenie opinii użytecznych w procesach decyzyjnych.